úterý 4. dubna 2017

O vizi Jihlavy podle kulturní strategie

Akční plán je hotov a čeká na schválení zastupitelstvem, které bude zasedat 11. dubna 2017. Já bych ráda ještě před jeho zveřejněním nakousla celou strategii a to, co se v ní skrývá. Přeci jen je to dlouhý dokument a číst ho celý najednou se nemusí každému chtít, takže se můžete těšit na jeho naporcování a servírování s krátkým komentářem. 

První část tohoto seriálu o strategii se bude věnovat vizi. Jak by tedy měla Jihlava v roce 2024 vypadat? Strategie říká: 

VIZE JIHLAVY V ROCE 2025 V OBLASTECH KULTURY, VOLNÉHO ČASU A CESTOVNÍHO RUCH

Aktivní obyvatelé, město vstřícné iniciativě „zdola“
V Jihlavě je kultura vnímána jako klíčový prvek veřejného života a společně se sportem je zdrojem vitality obyvatel města. Město podporuje aktivitu svých občanů, podílí se na vzdělávání publika již od nejmladšího věku a je vstřícné vůči iniciativám, které usilují o rozvoj kulturního a společenského života.

Centrum Vysočiny, živé centrum města
Jihlava je správním i přirozeným kulturním a společenským centrem Vysočiny a je takto   vnímána obyvateli, veřejnou správou i podnikateli nejen ve městě, ale v celém regionu.
Městu se podařilo navrátit funkci historickému centru způsobem, který odpovídá jeho pozici krajské metropole. Na atraktivitě centra se zásadním způsobem podílejí kulturní instituce, které utvářejí tep kulturního a společenského dění ve městě.
Centrum města je přívětivé vůči všem skupinám občanů. Veřejný prostor tak přirozeně ožívá přítomností obyvatel, kteří mají dostatek důvodů v centru pobývat. Pravidelné festivaly, slavnosti nebo trhy dotvářejí magnetismus centra města. Na atmosféře centra se i významně podílí množství škol a aktivity žáků a studentů, které se odehrávají i mimo školní budovy.

„Stříbrné údolí“
Město se rozvíjí nejen v historickém centru, ale dokázalo zúročit dlouhodobý koncepční   rozvoj území podél řek. “Stříbrné údolí” - zelený volnočasový pás podél řeky Jihlavy  a Jihlávky tvoří propojený krajinný celek nabízející zázemí se škálou integrovaných služeb pro sport, kulturu a aktivní trávení volného času. Genia Loci dotváří kontakt s živlem řeky i důležitými místy historie města spojených s těžbou stříbra.
Díky spojení kultury, sportu a poznávání, přírodnímu rázu, škále a kvalitě nabídky a přívětivosti vůči pěším a cyklistům se „Stříbrné údolí“ stalo stěžejním místem, kde Jihlavané relaxují,  sportují nebo se baví, ale i novým důvodem návštěvy Jihlavy mezi obyvateli i návštěvníky regionu. 

Silná značka města
Když se řekne “Jihlava” tuzemští i zahraniční turisté si představí fenomény jako dokumentární film, Gustav Mahler, historie dolování stříbra nebo Stříbrné údolí. Silná značka města je výsledkem citlivé péče a zároveň inovativního přístupu k využívání kulturního dědictví, koncepčního rozvoje veřejného prostoru a dlouhodobé investice do podpory kulturního a tvůrčího podhoubí města. Živou současnost i povědomí o důmyslnosti a houževnatosti předků návštěvníci zažívají skrze širokou paletu originálních turistických produktů.  Jihlava je důvodem k návštěvě Vysočiny a zároveň tvoří ideální zázemí pro objevování celého kraje. Přítomnost turistů přispívá - především o víkendech a prázdninách - k živosti města a celkově ke zvyšování kvality služeb. Rostoucí zájem o město je též i jedním z důvodů, proč jsou Jihlavané na své město pyšní. 

Město přitahuje mladé lidi, město vstřícné rodině
Autentická a vstřícná atmosféra města, bohatá kulturní a volnočasová nabídka i kvalitní podmínky pro aktivní pohyb venku přispívají k tomu, že Jihlava je “dobrá adresa”. Život zde nabízí komfort většího moderního města ve spojení s přírodou. Umožňuje plnými doušky nasávat vůni i zemitost Vysočiny a ukotvuje do sezonního rytmu okolní krajiny, který je ve městě cítit. Tato kombinace oslovuje především mladé rodiny s dětmi, pro které je Jihlava vítanou alternativou života v rušném velkoměstě.

Líbí se vám? 

Vize odráží složitý proces tvorby strategie, je takovou čirou esencí toho, o čem jsme dlouze diskutovali a nad čím jsme dumali. Vize jako vrcholek ledovce. Nechci zde popisovat mechanismus tvorby strategie a toho, jak se k vizi dospělo, protože je to velice dobře a podrobně rozepsáno přímo v daném dokumentu, který naleznete např. na stránkách města Jihlavy anebo na stránkách Fora Jihlava (přehledněji členěno po kapitolách).

Každopádně mluvíme o strategii, a proto je vize opravdu vrcholkem, pod kterým se skrývá množství cílů, opatření, implementačních a evaluačních mechanismů, ale také popis cílových skupin atp. A přesně o tom budou další části seriálu o strategii, těšit se můžete také na aktuální akční plán a reportáž o tom, jak se to celé dává těžkopádně do pohybu. 
Nový manažer pro kulturu, který to do toho pohybu dostane, je na dosah ruky!